Les 5 acteurs phares, retenus pour « Moodh’Up » sont designers de mode et croient en l’Upcycling. 5 profils différents, ambitieux et désireux de sortir de leur zone de confort, se sont engagés entièrement dans ce programme d’accompagnement.
Ils ont été sélectionnés par un jury, d’experts, issus du secteur de la mode. Ces mêmes professionnels les ont, par la suite, chapeautés. Zeineb Ali, Hedi ben Mami, Youssef Oueslati, Jihene Mzoughi et Faten Gharbi ont pu perfectionner leurs acquis et affiner leurs techniques. Tout un savoir – faire leur a été transmis autour du Marketing, de la direction artistique, du stylisme et modélisme et du montage d’une collection upcyclée.
Pendant 6 mois, les 5 ont été au cœur d’un travail collectif et à l’origine d’une réflexion commune. Leur collection de vêtements upcyclés se décline en looks, tous plus différents et recherchés les uns que les autres. À chacun.es son empreinte, sa vision artistique, ses influences : leurs créations sont singulières et émanant d’un savoir-faire appliqué avec Zéro déchet : Les invendus fournis par la fondation INDIGO ont facilité l’upcycling. Un bon usage des déchets générés s’est fait grâce au soutien de « 13, rue de la mode » pour concevoir des chaussures complétant la collection.
À travers ce programme, chaque designer a pu interroger son mode de consommation et celui de sa société : La nôtre. Chacun.e a pu remettre en question la situation du secteur de la mode et son rapport à la nature et à l’environnement. Moodh’Up pourra être le déclencheur d’un mouvement durable et écoresponsable.
Designer de mode et fondateur de la marque Benma
Look réalisé : Bombers, jupe et blouse à plastron.
Les chaussures ont été réalisées à base de déchets.
Nombre de pièces upcyclées : 7
Designer de mode
Look réalisé : Blazer oversized, chemise en bi-matières, crop-top et pantalon en denim.
Les chaussures et la ceinture ont été réalisées à base de déchets.
Nombre de pièces upcyclées : 6
Designer de mode
Look réalisé : Manteau déconstruit, Blazer à capuches cropped et robe chemise superposée.
Les chaussures ont été réalisées à base de déchets.
Nombre de pièces upcyclées : 8
Designer de mode, wardrobe designer et fondatrice de la marque Faten World
Look réalisé : Manteau et combinaison
Les chaussures et la ceinture ont été réalisées à base de déchets.
Nombre de pièces upcyclées : 6
Designer de mode et directeur en image
Look réalisé : Doudoune modulable, chemise et pantalon orné.
Les chaussures ont été réalisées à base de déchets.
Nombre de pièces upcyclées : 6
Salah Barka is a pioneering creator in both the fashion and cinema world. The artist is a safe bet from Tunisia; his signature is characterized by its ethical sense, modernism, and ethnicity. The designer combines traditional and modern aspects by reinterpreting Tunisian clothing in his own way, producing timeless creations that reflect the heritage of his country. Known for his use of upcycling for more than 25 years, Salah Barka has always taken from second–hand clothing to bring his garments to life.
This label was founded by three designers: Karim Atrous, a Franco–Tunisian contemporary artist specialized in graffiti and urban art, Fares Cheraiet, a Tuniso–German fashion creator, and Imed Rebai, a key actor in the clothing and textile industry, with a singular know–how. Based on its upcycling approach and an experimental creative vision, the label reuses textile products and presents them in new forms. Its unique touch has been a success. Each designer‘s artistic and personal inspirations can be seen in their creations. Designers and manufacturers can in turn design and market pieces with an added value, signed “Life After Life“.
Vintage Bae studio was founded with Upcycling as an indispensable know–how: the brand specializes in women‘s upcycled clothing. It brings back life to old and worn items, giving them new forms. Its social commitment is embodied in its fight against unemployment in Tunisian society. Vintage Bae studio seeks to create lasting change that will make the existing fashion industry more eco–friendly. Its motto is “The human at the heart of clothing“. These designers aspire to be change agents in their field.
A3 Studio is a creative and ambitious family project founded by a father and his two children. All three are committed to putting their creative skills to use, promoting a sustainable fashion that respects a universal human cause: the protection of the environment. These artisans transform sneakers into high–end, unique pieces, drawing on their own brand–specific craftsmanship. For this trio, zero–waste fashion, which is not harmful to the environment, is combined with passion, beauty and love. The brand is advocating for an eco-friendly fashion.
SAMCH is a new Tunisian brand that specializes in the production of traditional, customized, upcycled, and revamped babouches. Its official launch is expected in April 2023.
4 of SAMCH‘s upcycled range models have been prepared specifically for the “Moodha Okhra“ exhibition. With creativity as the core of their products, the brand is set to present a range model made of leather waste, which can be found in Tunisian souks.
The second design is made from a velvet corduroy shorts for a child, the third is originally an old shirt with a cigarette burn hole and the fourth is crafted from old scarves found at the thrift store.